Статтю підготувала Ольга Бершадська, старша викладачка кафедри англійської мови Національного університету “Києво-Могилянська академія”, очільниця Центру забезпечення якості освіти НаУКМА, консультантка проєкту “Ініціатива академічної доброчесності і якості освіти”

Онлайн опитування студентів

Опитування студентів – це цінний інструмент забезпечення якості освіти. Як людина, яка в своєму університеті відповідає за цей напрямок, я бачу, що словосполучення «опитування студентів» нікого не лишає байдужим. Студенти закочують очі, бо потрібно витрачати час на заповнення форм, викладачі дратуються, бо бути об’єктом оцінювання не завжди приємно, а завідувачам кафедри та адміністрації університету додатковий клопіт, бо ж з результатами опитування треба щось робити.

Ця стаття стане в нагоді всім, хто хоче розібратися, навіщо проводити опитування студентів, в чому його переваги та недоліки, і як використати його з максимальною ефективністю для всіх стейкхолдерів освітнього процесу. Адже таке опитування може перетворитись з формальності чи неприємного обов’язку в помічний інструмент комунікації та розвитку.

_________________________________________________________________

Відразу слід зазначити, що опитування студентів в жодному разі не може бути єдиним інструментом оцінки якості викладання. Це зворотній зв’язок, який отримують університет та викладачі від студентів, і дуже важливо пам’ятати, що зворотній зв’язок – це суб’єктивний опис індивідуального досвіду. Є дослідження, які показують, що високий рейтинг курсу не обов’язково свідчить про вищу результативність навчання [2]. Що студенти схильні оцінювати вище ті курси, де менше навантаження і легше отримати високий бал [3, 4].  Крім того, якщо рейтинг за результатом опитування студентів суттєво впливає на оплату праці викладача, це може підштовхнути викладачів до свідомого чи несвідомого зниження вимог [3]. Це означає, що опитування студентів не може бути єдиним інструментом, який використовується для оцінки якості, а лише одним з елементів системи оцінки, як наприклад, в системі оцінки викладання в університеті Колорадо, модель якої викладена нижче [5].

Існує багато підходів щодо управління змінами та впровадження нових процесів [8, 9]. Можна виділити чотири стадії впровадження: люди мають (1) знати про новий процес, (2) хотіти, щоб він був впроваджений, (3) розуміти, що вони мають робити та (4) довіряти. Те, що у вашому закладі проводиться опитування, може бути відомо не всім. Тому важливо використовувати різні канали комунікації зі студентами, викладачами та керівниками підрозділів. Важливо також, щоб усі учасники освітнього процесу розуміли потенціал та обмеження даного інструменту, а також почувались в безпеці і довіряли процесу.

З досвіду, можна також виділити три аспекти, які впливають на ефективність застосування опитування студентів: кількість та якість відгуків, зацікавленість викладачів та робота з результатами.

_________________________________________________________________

Кількість та якість відгуків

Зрозуміло, що надійність опитування, як і будь-якого дослідження, залежить від повноти вибірки. Це дозволяє знизити вказану вище суб’єктивність, побачити ширший спектр вражень і виділити тенденції. Нагадуйте студентам, що через опитування вони отримують голос і стають активними учасниками освітнього процесу, що їхній зворотний зв’язок є важливим, оскільки вони можуть підсвітити особливості викладання окремих дисциплін і навіть привернути увагу до системних проблем.

Добре, якщо вам вдасться залучити студентські організації до комунікації, оскільки інформація сприймається з вищою довірою у форматі «рівний рівному» (щоправда, для цього потрібно спочатку заслужити довіру організацій, але про це згодом).

Крім того, важливо також врахувати час, коли проводиться опитування. Наприклад, в НАУКМА опитування проводиться в останні два тижні навчання ДО сесії. Таким чином, відгук не залежить від отриманої оцінки, а саме опитування не відволікає від іспитів.

Як уже було сказано вище, відгуки студентів часто бувають необ’єктивними. Тому важливо приділити увагу тому, як давати конструктивний відгук. Ось приклад тексту, який використовували в комунікаційній кампанії перед одним з опитувань студентів в НаУКМА.


Любиш критикувати, люби робити це правильно. Сьогодні ми розповімо, як правильно написати негативний відгук в опитувальнику.

Як показує практика, конструктивний відгук — почутий відгук. Тому, аби тебе точно почули, використовуй метод коучингового зв‘язку. Ця модель має дві складові: емоційну й конструктивну. У першій частині можна висловити всі свої емоції, отримані за час проходження курсу. Але пам’ятай: ти оцінюєш не особистість викладача, а курс, тому приниження є недопустимим.

Друга частина — це, власне, твій фідбек. Він повинен складатись із теми, цитати, діагнозу та пропозицій.
• тема — наявна актуальна проблема
• цитата — дії викладача, які могли стати причиною виникнення вищезгаданої проблеми
• діагноз — те, чого стосується окреслена проблема: методів викладання, формування силабусу, суб’єктивного ставлення викладача тощо
• пропозиція — твоє власне бачення вирішення проблеми

Хвали, критикуй, висловлюй свою точку зору. Тільки роби це конструктивно й встигни пройти опитування до 6 грудня!

https://t.me/s/buddynaukma


Зацікавленість викладачів

Здавалося б, викладачі мали б бути найбільше зацікавлені в проведенні опитування, адже таким чином вони отримають інформацію щодо того, що виходить добре, а на що потрібно звернути увагу. Саме викладачі можуть нагадати студентам про опитування, і таким чином збільшити кількість відгуків. І в більшості випадків так і є. Але інколи викладачі висловлюють побоювання щодо того, як саме будуть використовуються результати опитування. Крім того, негативні відгуки часом дуже неприємно читати. Це ще раз наголошує, що опитування студентів в жодному разі не може бути єдиним інструментом оцінки викладання. Ми пропонуємо нашим викладачам кілька рекомендацій:

  • Пам’ятайте, що відгук студента – це суб’єктивний опис того, що людина відчувала під час проходження курсу. Звертайте увагу на викладені факти та на те, які саме аспекти викладання згадуються найчастіше. Пропонуємо користуватись підходом «один – випадковість, два – тенденція, три – проблема». Саме тому кількість відгуків є важливою. Якщо це те, на що ви можете вплинути, тоді варто звернути увагу.
  • На сприймайте відгук особисто. Іноді відгуки бувають досить емоційними. Ми ведемо роботу зі студентами щодо того, як надавати конструктивний відгук, втім простір для розвитку все ще лишається. Намагайтесь сприймати будь-які відгуки не як оцінку вашої особистості, а як спробу допомогти вам зробити свій курс ефективнішим. Спробуйте подивитись на емоційний відгук як на літературний і твір і дати собі відповідь на питання «Що хотів сказати автор?», що насправді стоїть за цією історією.
  • Якщо викладач отримав негативні відгуки – це не привід для радикальних дій, а привід для розмови та пошуку спільних рішень. Завідувач кафедри може рекомендувати вам взаємне відвідування заняття колег, або ви самі можете запросити колегу на своє заняття і попросити надати рекомендації. Ви також можете зареєструватись на курси підвищення кваліфікації, подивитись відео-курси або почитати літературу для професійного розвитку/розвитку викладання. Пам’ятайте, що у вас є можливість попрацювати над покращенням своїх курсів.

Крім того, не потрібно забувати, що відгуки бувають не лише негативні. Результати опитування можуть стати одним з критеріїв у різних конкурсах чи преміях для викладачів.

_________________________________________________________________

Робота з результатами

Саме цей етап найбільше непокоїть студентів та викладачів. Ми часто чуємо питання: «Що буде, якщо моя дисципліна отримає негативні відгуки?», «Якщо я  залишу негативний відгук, чи дізнається викладач, чий це відгук?», «Чи опитування вплине на мою оцінку за курс?», «А хіба від цього щось зміниться?», «Навіщо це опитування, якщо я самостійно даю анкету слухачам своїх курсів?» Як бачимо, це все про довіру до процесу.

Ще одна важлива умова – це анонімність для всіх учасників. Наприклад, в системі, яку розробили спеціалісти нашого університету, ніхто не може отримати інформацію про те, хто саме лишив відгук. А викладачі можуть отримати доступ лише до відгуків до свого курсу.

І наостанок: робіть щось із відгуками!  Якщо з результатами оцінювання нічого не робити, не враховувати їх в подальшій роботі, рано чи пізно студенти перестануть їх залишати. Це занадто цінна інформація, щоб її не використати. А якщо ви дієте за результатами відгуків, обов’язково розкажіть про це студентам! Це дуже важливо, адже багато студентів не вірять, що їх відгуки щось змінять, і тому не беруть участь в опитуванні.

У поєднанні з іншими інструментами опитування студентів може стати багатим джерелом для особистісного та професійного розвитку, для побудови атмосфери взаємної довіри на кафедрі, між студентами та викладачами, та покращення якості освіти в університеті.

 

 Використані та рекомендовані джерела

  1. Policies for Evaluating Faculty: Recommendations for Incorporating Student and Peer Reviews in the Faculty Evaluation Process https://www.utsystem.edu/sites/default/files/offices/academic-affairs/forms/Final%20Fac%20Eval%20Guidelines.pdf
  2. Meta-analysis of faculty’s teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007
  3. Student Evaluations of Teaching Encourages Poor Teaching and Contributes to Grade Inflation: A Theoretical and Empirical Analysis https://doi.org/10.1080/01973533.2020.1756817
  4. Student evaluations of teaching (mostly) do not measure teaching effectiveness https://www.scienceopen.com/document_file/25ff22be-8a1b-4c97-9d88-084c8d98187a/ScienceOpen/3507_XE6680747344554310733.pdf
  5. Teaching Quality Framework (TQF) https://www.colorado.edu/teaching-quality-framework/sites/default/files/attached-files/cu_teaching_quality_framework_1pp_v2.06_0.pdf
  6. Kevin Gannon. In Defense (Sort of) of Student Evaluations of Teaching https://www.chronicle.com/article/in-defense-sort-of-of-student-evaluations-of-teaching/
  7. Quin Parker. Student Evaluations: Problems and Possible Solutions https://tophat.com/blog/student-evaluations/
  8. What is the ADKAR Model? Supports individuals moving through change and improves organizational outcomes. https://www.prosci.com/adkar/adkar-model
  9. Alyssa Davidson. Communicate Your Change: a 4-Factor Model for Change Management Communication https://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/167447/Davidson%2C%20Alyssa%202013.pdf?sequence=1&isAllowed=y